-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44108 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:67

حكم صيغه موقع دختر باكره بدون اذن ولي چيست؟ متن عربي صيغه چيست و آيا معاطاتي هم ميشود؟ مرجع بنده حضرت آيت الله خامنه است.

از اين كه با ما مكاتبه نموديد سپاسگزاريم. ازدواج موقت نكاحي است كه مشروط به ذكر مدت معين و مهر معين است و در آن ارث بردن و پرداخت نفقه نيست، ولي زوجين ميتوانند ارث بردن و پرداخت نفقه را از راه شرط ضمن عقد تثبيت نمايند. از ويژگيهاي ديگر متعه، عدم نياز به طلاق است، زيرا با پايان يافتن مدت و يا بذل و بخشش آن، علقه زوجيت قطع ميشود. براي اين نكاح نيز عده وجود دارد و آن دو حيض كامل است و اولاد اين علقه مانند فرزندان نكاح دائم از تمام مزاياي حقوقي برخوردارند.

حسين كريمي، خيمه عفاف، ص 22.

بيشتر فقها اذن پدر را براي ازدواج موقت با دختر باكره شرط ميدانند.

براي آگاهي بيشتر ر. ك به: توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 387، مسأله 2376؛ استفتاءآت جديد، آيت الله تبريزي، ص 33، سؤال 1481؛ استفتائات آيت الله فاضل لنكراني، ج 1، 436، س 1546؛ استفتائات، آيت الله مكارم، ج 2، ص 318، س 913.

احكام زوجيت بار نميشود، مگر اين كه مجددا با اذن پدرش او را به عقد خود در آورد.

آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، ص 333، سؤال 1481.

بعضي از فقها اذن ولي را در عقد موقت دختر باكره شرط نميدانند و اذن و نظر موافق خود دختر باكره را كافي ميدانند، اگر چه احتياط مستحب ميدانند كه از ولي دختر باكره اذن گرفته شود. براساس فتواي اين

آيت الله گلپايگاني (ره)، مجمع المسائل، ج 4، ص 305، ص 843.



افقها اگر دختر باكرهاي بدون اذن ولي به عقد موقت مردي درآيد، اين عقد موقت صحيح است و احكام زوجيت موقت بر آن بار ميشود.

در ازدواج دائم يا موقت بايد صيغه خوانده شود و تنها راضي بودن زن و مرد كافي نيست و صيغه عقد را خود زن و مرد ميخوانند يا ديگري را وكيل ميكنند كه از طرف آنها بخواند.

توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 380، مسأله 2363.

اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد موقت را بخوانند، بعد از آن كه مدت و مهر را معين كردند، چنانچه زن بگويد: زوجتك نفسي في المدة المعلومة علي المهر المعلوم بعد بدون فاصله بگويد قبلت هكدا صحيح است.

اگر ديگري را وكيل كنند و اول وكيل زن به وكيل مرد بگويد: زوجت موكلتي موكلك في المدة المعلومة علي المهر المعلوم پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد: قبل لموكلي هكذا صحيح ميباشد.

توضيح المسائل، ج 2، ص 382، مسأله 2369.

اما درخصوص اين كه آيا عقد موقت معاطاتي هم ميشود يا نه، ميتوان اين گونه جواب داد كه همه فقها (چه در عقد دائم و چه در عقد موقت) اجراي صيغه عقد را شرط ميدانند و تنها رضايت زن و مرد را براي تحقق عقد كافي نميدانند و همه اتفاق نظر دارند كه عقد (چه دائم و چه موقت) معاطاتي نميشود و بايد همان، ص 380، مسأله 2363.

حتماً صيغه عقد اجرا شود. اگر به زبان عربي آشنا نيستند، ميتوانند به زبان فارسي يا تركي و يا هر زباني صيغه عقد را بخوانند، ولي بايد الفاظي را بگويند كه معناي همان صيغه عربي را بفهماند، مثلاً زن ميگويد: من

همان، ص 384 و 385.

خودم را در مدت معين (كه از قبل در صحبت تعيين شده) و در مقابل مهر معين (كه تعيين شده) به ازدواج تو درميآورم. و مرد ميگويد كه: ازدواج را با اين شرط پذيرفتم.

به فتواي رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنهاي، ازدواج معاطاتي مشروع نيست و به فتواي ايشان با تمكن از اجراي عقد به صيغه عربي، اجراي عقد به غير عربي كفايت نميكند.

همان، ص 450، احكام الزواج و ما يناسب المقام.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.